(Laci)
A
mai napra legjobban a buszozas volt a jellemzo. Tobbet ultunk a seggunkon mint
jartunk a labunkon. Sokat akartunk, eshat ilyenkor ez van.
Ket
uticelt tuztunk ki magunknak. Az egyik egy 12.sz-i templom, ahol Rajiv Gandhi
hamvait is szetszortak, a masik pedig egy vadrezervatum ahol hemzsegnek a
vadallatok. Mindketto izgalmasnak tunt, uhogy koran reggel felkeltunk es mar
9-kor utnak is indultunk. Lassan mi igazitjuk el a tobbi turistat annyira
kepben vagyunki mar a helyi buszokkal. Mondjuk eddig egy feher par lattunk az
elmult egy hetben. Kiballagtunk a palyaudvarra ahol mar jatszi konnyedseggel
tudtam kiejteni Manathavady varoska nevet, ugyanis ott kellett atszallnunk
Thirunelly fele ahol a templom is talalhato. Buszra fel, jegy megvesz, es kb 1
ora zotykolodes utan meg is erkeztunk. Itt gyorsan valtottunk egy masik buszra
majd ujabb 1 ora mulva leszalltunk egy icipici varosban, ahol kb egy
buszmegallo, egy taxidroszt, egy bolt es egy gyorskajalda talalhato. Ennyi.
Legallabbis ennyit lattunk. Egy megalloval hamarabb szalltunk le, igy egy
kicsit meg setalni kellett a nagy lepcsohoz ami a templomhoz vezetett. A cipot
mar itt le kellett vetni. Felsetaltunk a lepcson, ahol egy india no ucsorgott
es kedvesen udvozolt minket. Szolt hogy ha fenykepezni akarunk akkor engedelyt
kell kernunk. Kapunk is engedelyt ha adomanyozunk egy kicsit. En mondtam hogy
Rs100 jo lesz. Mire o beprobalkozott hogy Rs150 jobb lenne. Vegul is alkudozni
lehet felfele is. Megkaptuk az engedelyt hogy fotozgathatunk, de csak kivul
merthat a templomba bemenni csak hinduknak lehet. A templomot kb 10 perc alatt
korbejartuk, de volt egy lepcso ami valamilyen vizhez vezetett, golndoltuk
megint talalunk valamilyen szent pocsolyat. Oda mar cipoben mentunk, de meg a
lepcso elejen beszereztunk egy elengedhetetlen kelleket, egy amolyan
vedofelszerelest, mivel ugye tegnap szarra egtunk. Vettunk nekem egy kalapot. Kicsit
westernes de ez is jo lesz addig mig el nem hagyom. A lepcso kozepen meg megalltunk
majmokat bamulni. Ok bamultak minket, mi oket. Sajnos nem sok idonk maradt
tovabb setalni, amirol kesobb persze kiderult hogy nagy kar, mert at kellet
ernunk a vadrezervatumba idore hogy jeepturara mehessunk. Mivel del mar jocskan
elmult es eddig csak par szelet kenyeret sikerult magunkba tomni,
korebeszaglasztunk hatha van barmi eheto. Fozott kajara nemigen lett volna
idonk, gyorskajara vagytunk. Egy helyi arc, valoszinu turista, de akkor is
helyibb mint mi, rogton a segitsegunkre sietett es boldogan ujsagolta hogy
amott lehet sult banant enni. Nyers banannal mar ugy tunik hogy megbaratkoztam
de azert a sulthoz meg kell ujabb 15-10 ev. Csak ketto vettunk, biztos ami biztos
alapon. Bananhoz nem sok koze volt, de sult volt. Mire visszaertunk a kis
varoskaba, erts lesetaltunk egy dombrol kb 100 metert, mar el is fogyott a sult
dolog, de meg ehesek voltunk. A masik etteremben is lehett hasonlo finomsagokat
venni. Betertunk. A kovetkezo jelenetet atforditva irom, hogyan tortent volna
ez egy nagyvarosban. A kedves vendeg erdeklodik a felhozatal irant. A tulajdonos
ismerteti a kinalatot, majd kostolot nyujt at egy kis papirtalcan
fogpiszkaloval. A kedves vendeg megizlele azt, majd jelzi hogy tetszik a
porteka igy vasarolna belole kettot. Azonban latja am hogy a mar ismert sult
banan is kaphato igy abbol is ker kettot magabiztosan. A tulaj kinyitja a
szakszeruen berendezett tarolohelyiseget, abbol ket banant vesz elo az ahhoz
foganasitott csipesszel, azokat belehelyezi egy markanevvel es flancos designal
ellatot dobozkaba, tesz melle papirtorlot, beuti az arat a gepbe, majd a
muanyag kesztyu gondos felvetele utan atveszi a kezpenzt, visszaadja amit kell
es halasan megkoszoni a vasarlast. A kedves vendeg boldogan tavozik. Na ez a
nagyvarosi megoldas. Akkor jojjon az hogyan is tortent itt Thinunelly-ben. A
kedves vendegnek feltunik, hogy csemege
kaphato egy vendeglato helyisegnek latszo garazsban. Van sult banan meg egy par
nagy, enyhen zsiros sult golyo mellette. Kezzel labbal elmagyarazza hogy a
golyobol kerne kostolot, mire a vendeglatos kinyit egy kb 10 eve nem takaritott
porosodo vitrint, majd ugy ahogy van, megmarkol egy golyot es a vendeg kezebe
helyezi azt. A vendeg megtori, es kostolas utan jelzi hogy izlik neki a
porteka. Mivel a sult banant mar ismeri, abbol is ker kettot. A vendeglatos
ujra kinyitja azt a bizonyos tarolo szerkezetet, kivesz ket sult banant majd ugy
ahogy van a kedves vendeg kezebe nyomja. (Feltunt a papirtalca, a csipesz, a
papirtorlo es a desginos dobozka hianya?) A tulaj, latva hogy az a ket sult
zsiros banan eleg furcsan nez ki a vendeg kezeben, int szolgajanak hogy adjon
mar valamit, mire az egy fiok melyebol elokotor egy nylon zacskot es abba
helyezi a termeket. Ezek utan egy ujabb kezlab magyarazas utan, ujabb golyot
kap a kedves vendeg, mivel abbol is kettot kert. A tulajdonos ezek utan jobb
keze mutatoujjaval az asztal lapjara irja a vegosszeget, leven az eleg zsiros, igy
jol lathato. Ezek utan atveszi a kezpenzt, majd kiszamolja a visszajarot. A
kedves vendeg orommel tavozik. Az egesz mutatvany kb 2 percet vesz igenybe es
csak egy kez hasznalata szukseges hozza. Nem kell bonyolult csipeszekkel,
talcakkal es kesztyukkel bibelodni.
A
sikeresnek mondhato ebed utan elmasztunk a taxi allomasra, ahol egyetlen jeep
acsorgott, amiben annak soforje bekesen szundikalt. Finoman felkeltettuk, es
elkezdtunk alkudozni a videldijrol. Nem sikerult olyan osszeget talaltnunk ami
mindenkinek megfelelo lett volna, ezert azt javasolta hogy menjunk busszal. A
busz kb 20 centire elotte allt, es kb 10 perc mulva indult. Megkoszontunk
kedvesseget. Mi felszalltunk a buszra, o pedig visszafekudt aludni. A busz csak egy bizonyos ideig volt jo nekunk,
mert at kellett szallnuk egy masik buszra. Nagyjabol tudtunk a varos nevet, es
arra mar rajottem ha olyan gyorsan porbalom kimondani a varosok neveit mint ok
akkor jobban megertik mintha kihangsulyozok minden egyes betut. A varos vmilyen
petrol es troli keverekenek hangzasabol allt. Bemondtuk es a jegyszedo egybol
tudta mire gondolunk. Errefele eleg kevesen beszelnek angolul, igy sokszor
halljuk ugyanazt de sosem ertjuk. Joparszor elmondta hogy hol kell atszallni
meg meg mennyi az annyi, de sok uj informacioval nem lettunk gazdagabbak. De
ugyanazt kb 10szer elmondta. Ez kb ugyanaz, mint amikor hangosabban es lasabban
beszelunk valakihez aki nem beszeli a
nyelvunket. Mintha az segitene. O azonban tovabb ment es egy kis hegyke
terkepet is rajzolt a mondottak vizualis erzekelteteseul. Ezek utan mar
egyertelmu volt hol kell le ill. atszallnunk. Meg is talaltuk a helyet, nem
mintha 10-szer szolt volna hogy hol kell leszallnunk. Vartunk a kovetkezo buszra.
Az meg is jott hamarosan es mar robogtunk is a rezervatum fele.
Elefantok,
majmok, szarvasok, leopardok es tobb szaz madarfaj, all a Tholpetty Wildlife
Sancturay (ez volt a neve a vadrezervatumnak) bejaratanal levo hirdetotablan.
Szuper, vegre egy kis vadon a varosi nyuzsges utan. Idoben megerkeztunk, meg ki
se nyiott a penztar, de mar egy kisebb sor is kialakult. Probaltuk ertelmezni
mi mennyibe kerul es hogyan mukodik a dolog. A lenyeg hogy csak kocsival lehet
behajtani, amiert persze kulon kell fizetni, ha nincs kocsi akkor ott lehet
berelni egyet, persze soforrel. Tehat belepot kell fizetni, fizetni kell a
kocsiert, annak is belepot plusz parkolasi dijat. Azt gondolom azert mert hat
hogyan talalnank kocsit ha nem parkol a rezervatum elott, igy nyilvan fizetni
kell. Ja es meg a kameraert is kell perkalni. Lenyegeben a levegovetelert nem
kertek semmit. Az is kiderult hogy egy autoba, ami amolyan hegyi (es helyi)
jeep volt, 6+1en fernek el (elolre a vezeto melle egy, hatulra ket padon 3+3).
Nekem nem nagyott jott be ez a zsufoltsag, mivel ha hatul hatan ulnek,
egymassal szemben akkor nem sok mindent lehet latni. Elore az elottem ulok
vannak, hatra meg semmit nem latok es megfordulni se tudok,viszont pont ott a
vadon. Tanakodtunk egy kicsit de kiderult nem muszaj osztozni, lehet egy teljes
jeep-et is berelni, csak akkor tobbe kerul. Mindegy volt, meg nem volt annyira
draga uhogy gondoltuk jo az nekunk. Persze mogottunk allt egy csalad akik
nagyon szerettek volna osztozni, en megkerdeztem hanyan vannak, mire ok azt
feleltek hogy 3-an. Jo, az nem tul sok, majd en beulok a vezeto melle, hatra
meg az apronep es Zsuzsa. Kenyelmesen elferunk. Fizettunk aztan persze kiderult
hogy 3-an vannak plusz az apa. Szoval mar negyen. Mindegy, az is jo. En szepen
beultem a vezeto melle, szuper helyem volt, pont elfertem, mindenfele kilatas.
Mehetunk. Ahogy gurulunk a bejarat fele, felpattan az ajtoba egy barnaba
oltozott figura, o volt ugyanis a vador, es beult mellek. Azaz ult volna, mivel
csak egy szemelynek volt ott hely. Neztem ra butan hogy akkor most hova fogsz
ulni baratom, mire o szepen bepaszirozta magat. Na innentol kezdve a majdnem ket oras utat felseggel ultem vegig,
ugy hogy balrol a vador nyomott, jobbrol a sofor, es amikor o egyesbe vagy
rukvercbe valltott akkor fel kellet emelnem a jobb labamat mivel az a sebvalton
pihengetett. Az elso perctol kezdve azt vartam hogy legyen mar vege az utnak.
Sebaj, legalabb allatokat lathatok termeszetes kornyezeteben. Ugy 5 perc utan
beugrott az agyamba egy fura gondolat. Hogy a nyavajaba fogunk mi barmit is
latni ha egy orulten hangos traktorral zotyogunk vegig az erdon. Melyik allat
lesz annyira barom hogy kijojjon kis rejtekebol hogy megnezze a zaj forrasat.
Hat nem sok ilyen bolond allatot lattunk. Osszesen kb 10 szarvast, 3 majmot es
egy elefantot lattunk 2 ora alatt. Allitolag volt meg egy hatalmas mokus is az
egyik fan, de en nem lattam. Egy masik csoport viszont rengteg elefantot
latott. Ugy orultem neki. Igy valamennyire elhittem hogy van allat ebben az
erdoben. Feluton mar rohadtul untam magam, a zotykolodesbol is elegem volt, abbol
volt reszem a buszozaskor es ott legalabb tobb helyem is. Hatul a kiscsaj es az
anyja is bealudtak, az apa a telefonjaval jatszott, a vador meg a pattanasait
nyomogatta, meg szepitkezett. En fotozgattam a jeep belsejet, meg a sofor
labat.Tobb majmot lattunk az idevezeto uton mint a parkban. Mar alig vartam
hogy visszamehessunk a szallodaba es onnan kenyelmesen nezhessem a majmokat,
mert meg ott is tobb volt. Szerencsere mindennek vege van egyszer ugyhogy kb 2
ora utan meglattam a foutat es ujjongtam magambam. Zsuzsaval megegyeztunk hogy
ilyen jeep-es szafarira soha az eletbe nem megyunk. A bejaratnal meg csak ugy
sorakoztak a csoportok, mind mind varva a csodas utazast. Szerintem ide soha
senki nem jon vissza megegyszer.
A
felrazo elmeny utan hazafele vettuk az iranyt. Mar csak 2 ora buszut vart rank.
Az egyik varoskaban ahol megalltunk felszedni par hazaigyekvot, feltunt, hogy
egy arc fel raklpanyi cuccal akar utazni. Nem teljesen ertettem hogyan fog ez
megtortenni, azonban a semmibol elokerult egy letra amit a busz oldalanak
tamaszott, pont Zsuzsa melle, es azon keresztul, felhordta a motyot. Pikk pakk
felpakoltak es mar mentunk is tovabb. A buszozas egyebkent rettento jo
csapatmunka eredmenye. A sofor ugye vezet, a kalauznak nevezheto egyen szedi a
penzt, aki megjegyzi ki hova megy es meg arra is emlekszik kinek log a
visszajaroval, es van meg egy seged aki lenyegeben a 3. szeme a sofornek. O
jelez ha meg kell allni, ha valaki le ill. fel akar szallni. A hatso ajtonal
van egy gomb ami lenyegeben egy csengo. Ha egyszer megnyomja akkor meg kell
allni. Ha tobbszor nyomogatja akkor mehetunk. A sofor ez alapjan fekez vagy ad
gazt. Nagyon nagy az osszhang. Es minden masodpercet kihasznalnak. Nem az van
hogy amikor mindenki felszallt, megnyomja a gombot, a sofor indexel majd
elindul, hanem a reakcio idot is belekalkulaljak. Mar akkor csenget amikor az
utasnak meg csak az egyik laba van fent a buszon, mivel mire a sofor felfogja a
jelet es elindulna, addigra az utas mar fent is van. Hihetetlen pontossaggal es
idozitessel. Marcsak nezni es figyelni is elvezetes.
Vacsira
beultunk ujra az elozo esti csipos ettermbe, de ma nem kertunk csiposre. Igy is
ugy kaptuk. Szerintem tok mindegy mit kertunk volna minden olyan lett volna
ahogy szeretnenk. Ha csiposet kertunk volna akkor csiposet kapunk, ha nem akkor
is, de akkor az lett volna a kifogas, hogy ennel lehetne csiposebb is. Vacsi
kozben bejott egy focicsapatnyi gyerek, akiknek termeszetesen nem kerultunk el
a figyeluket. Az szemkozti asztalnal az egyik gyerkoc annyira figyelt hogy meg
enni is elfelejtett. De a tobbiek is vegigkuncogtak az estet. En meg kertem
citromos szodat, hogy egy kicsit felfrissuljek, de helyette kaptunk 2 sos
buborekos vizet. Volt nemi lime benne, de hogy a so minek? Ritka szar volt.
Miutan jol megizzadtunk a kajatol, fizettunk egy gyorsan elhagytuk a terepet.
Nem mondhatnam hogy nyero napunk volt.
A
buszozashoz meg hozzafuznek par dolgot, aztan abbahagyom, ugyanis az utolso buszozaskor volt alkalmam
kicsit elkondolkozni. Az egyelore ismeretlen hogy legutobbi soforunk miert
vezetett a megszokott orult temponal is meg orultebben, de hogy sietett valahova
azt biztos. Tok sotetben, hegyi utakon, varosbol ki-be robogtunk vagy szazzal.
Az ut elejen meg halalfelelmem volt de kesobb olyan tortent ami meg azt is
felulmulta. Megnyugodtam. Megprobalom leirni mit is ereztem. Gondolom mielott
valamilyen szornyu tragediaban, szerencsetlensegben meghal az ember akkor
atesik bizonyos fazisokon. Eloszor ugye jon a halalfelem, amikor azt erezzuk
hogy tuti meghalunk. Semmi okunk nem lenne ezt hinni, mert minden rendben, de
szokatlan a helyzet es felunk. A repulon is addig nincs baj meg az utaskiserok
mosolyogank. Ha surun csevegnek a pilotaval, es nem adnak forro kavet akkor
valami nem stimmel. Ez lehet egy csuszosabb, vagy razossab uton valo autokazas
alkalmaval is. Nincs baj, csak mi erezzunk ugy. Ez amolyan adrenalin froccs
szeru dolog. Aztan amikor bekovetkezik a baj, latjuk a fat vagy a foldet/vizet
gyorsan kozeledni, akkor tudjuk hogy itt a veg es megnyugszunk. Amig nem
tudjuk, csak erezzuk, hogy biztosan itt a veg, az a halalfelelem periodusa, de
amikor mar latjuk hogy annyi, az a nyugalom, a fordulopont elet es a halal
kozott. A nyugalom mondjuk nem tart tovabb egy pillanatig, de tunhet
orokkevalosagnak is. Az a pillanat lehet a halal maga. Van eleje, van vege, de
megis orok es egykent jelenik meg. Onnan mar nincs visszaut. Nem tudom hogy igy
van-e, csak gondolom. Csak van a halal elott egy pillanat amikor megnyugszunk?
En hazafele megnyugodtam. Ahogy ott robogtunk a busszal a kietlen semmiben es
sotetben, ahogy a busz dobalodzott es zengett zugott mint egy traktor es ahogy
a szel suvitett az uvegtelen ablakokon, ugy ereztem hogy tuti meghalok, mostmar
csak a csattanas van hatra. Nem halalfelelmem volt. Tudtam hogy meghalok, nem
volt kerdes, nem is gondolkoztam rajta. Mar csak vartam hogy mikor tortenik
meg. Es ezt nem ugy eltem meg hogy rossz, vagy tragikus. Vegtelenul jo erzes
volt. Total nyugodt voltam. Elveztem minden percet. Pontosabban meg azt se
ereztem. Csak leteztem. Pont olyan volt
mint amikor meditaltam es volt egy pont ami kb egy ezred masodpercig tartott,
de megis ugy eltem meg mint az orokeevalosagot. Es a vicces az egeszben hogy kb
ilyen az eletunk is. Nem kell hozza rozoga busszal szerpentinen robogni. Tudjuk
hogy meghalunk egyszer, lenyegeben
halottak vagyunk, mar csak a csattanas van hatra. Igazabol nem is kellene felni
a halaltol. Csak megse tudunk megnyugodni. Egyesek templomba jarnak,
meditalnak, masok szednek valamit, azert hogy ezt a nyugodsagot megtalaljak.
Sokuknak sikerul is. Ez jo. Akiknek meg nem sikerul azoknak ajanlom hogy
uljenek fel egy buszra Mananthavady es Kalpetta kozott. Minden este indul egy
busz. Hivhatnank ugy is hogy a 6 orai megvaltas.
 |
iskolasok |
 |
buszmegallo |
 |
zarandoklas egy templomhoz |
 |
jo nagy fazek |
 |
ezt Zsuzsa latta |
 |
ezt meg Laci |
 |
bogaraszas a templomkertben |
 |
Zsuzsara varva |
 |
majom felfedezouton |
 |
majom portre |
 |
ez is amolyan szent pocsolya |
 |
vegyules |
 |
na vajon mit fotoztam? |
 |
uj szerzemeny |
 |
asszonyok |
 |
templomkert |
 |
ezt.. |
 |
szep nagy lepcso |
 |
az a zsiros cucc |
 |
buszbelso |
 |
a terkepunk |
 |
itt jobbra mentunk |
 |
a csirken tul? nem, a csirke az... |
 |
buszra varva |
 |
rezervatum bejarat |
 |
sorbanallok |
 |
oket lattuk |
 |
"ott a mokus" |
 |
"ott meg az elefant" |
 |
es tenyleg |
 |
soforunk |
 |
vigyaznak rank |
 |
soforunk laba |
 |
itt is Che |
 |
veluk varakoztunk |
No comments:
Post a Comment